Artist Statement / Démarche Artistique

Artist Statement

Bahar Taheri, a Montreal-based visual artist born in the capital of Iran, approaches contemporary concerns through painting, video art and mixed media installations.

Having lived in a region beset by political and cultural conflict galvanized her fascination with history. A curious captivation that has led her to trace the roots of these events in her work. Taheri seeks out the fundamental means through which our socio-political circumstances are shaped.

Over the years, her work has touched and explored different aspects of gender, identity, collective memory, and historical events. However, while her early artistic compositions focused mainly on issues specifically pertaining to women in society, over the course of her career she has expanded this angle to consider society more widely. A critical reflection on the effects and limitations exerted by power and religion on society as a whole and its individuals remains central to her current practice.

Aesthetics and beauty also play an important role in Taheri’s artwork. A specific space is devoted to including details and ornamentation associated to her cultural baggage.

Most recently, research is being done on architectural structures and their relationship with creed and supremacy. Slowly moving away from a more figurative methodology and subtly flirting with geometric abstraction instead, Taheri has been deconstructing buildings; folding and unfolding monumental walls till binaries, absolutes and hierarchies dissolve into a reconstructed rupture from reality.

Démarche artistique

Bahar Taheri est une artiste en arts visuels née à Téhéran (Iran) basé à Montréal. Par le biais de la peinture, la vidéographie, la performance et d’installations de médias mixtes, elle explore des préoccupations contemporaines.

Vivre dans une région confrontée à des conflits politiques et culturels a galvanisé sa fascination pour l’histoire. Sa curiosité et ses interrogations l’ont mené à retracer la source de ces événements dans ses œuvres. Captivée par l’examen de ses origines et de l’évolution au fil du temps de cet aspect ardu lié à son vécu, Bahar tente de délimiter les conditions nécessaires pour exacerber ce type de circonstances socio-politiques.

Au début de sa carrière artistique, ses projets ont abordé les sujets du genre, de l’identité, de la mémoire collective et de la manipulation des médias de masse. Sa recherche créative portait une attention particulière aux femmes et leurs rôles dans notre communauté. Depuis, son questionnement s’est approfondi afin d’englober une perspective plus globale de notre société. Une réflexion critique de celle-ci demeure centrale à sa pratique.

L’esthétique et la beauté jouent un rôle important dans les œuvres de Bahar. Notamment, une attention particulière est souvent dédiée aux détails et à l’ornementation propre à son bagage culturel.

Récemment, elle démarra un projet sur la structure architecturale et ses rapports avec le pouvoir et la religion. En s’éloignant d’une méthodologie figurative et en explorant subtilement l’abstraction géométrique, Bahar déconstruit des bâtiments monumentaux ; les réduit en morceaux et les transforme en une masse légère et suspendue, pour les rendre fragiles, flottants, lumineux et ouverts à la réinterprétation.